Ez a poszt rövid lesz, tömör, de lényegre törő. Úgy érzem, mind a 0. beindító, mind pedig a 1. alapozó bejegyzésben alaposan átforgattam az időbeosztással kapcsolatos elméleti kérdéseket. Nem maradt más hátra, mint nekiülni, dolgozni rajta, és learatni a munka gyümölcsét.
Álljon itt egy kis emlékeztető arról, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezzen a jó időbeosztás. Legyen:
- rugalmas
- átlátható
- könnyen visszavezethető
- minimalista
0. lépésként először válassz egy formátumot, ahová vezetni fogod a teendőket. Ez lehet egy egyszerű füzet, hagyományos határidőnapló vagy digitális naptár. Mindegyik formátumnak megvannak a maga előnyei és hátrányai, ezekről majd részletesen is fogok írni.
Első lépésként a legfontosabb, hogy meghatározz 3 nagyobb teendőt, de ennél több semmiképp ne legyen. Ez a rész fogja teljesíteni a minimalizmus tulajdonságát. Ugyanakkor ügyelj arra, hogy az említett 3 nagy teendő ne legyen összetett és bonyolult. Hiszen minden bonyolult teendőt úgy lehet igazán hatékonyan megoldani, ha azt egyre kisebb és kisebb alteendőkre bontjuk. Gondoljunk csak a fantasztikus piramisokra: Ha egészben nézzük, akkor egy lebilincselő építményt látunk, de ha közelebb megyünk, észrevesszük, hogy nem áll másból, mint sok-sok kőből.
A három nagyobb teendőt egységesen oszd el. Vagy egy reggeli-délelőtti-délutáni vagy pedig egy délelőtti-délutáni-esti időszakaszokba oszd be, sose halmozd fel egyszerre, mert az felesleges stresszhez Ráadásul a a bezsúfolás ellene van a rugalmasságnak.
Ha megvannak a főbb teendők, akkor jöhet a pihenés szekciója. Legalább kettő nagyobb pihenési szakaszt jelölj meg, és mindegyik szakasz tartson legalább 1-3 órán keresztül. Ebben az esetben ajánlott spontánnak lenni, a pihenést ne nagyon szabályozd be, mert akkor a kikapcsolódásra szánt idő könnyen teherré válhat.
Utolsó lépésként nem maradt más hátra, mint gondoskodni az apró teendőkről. A saját tapasztalatom azt mondja, hogy ezeket az apró teendőket (email megírása, telefonhívás, portörlés) ne próbáld meg időre meghatározni, inkább csak jegyezd fel, listázd őket az adott napra vonatkozóan. Aztán amikor üresjáratod van, ilyenkor ezeket könnyen elvégezheted.
Ennyi lenne hát a nagy mumus, az időbeosztás megalkotása. Remélem, tudott neked hasznos információkkal szolgálni ez a poszt. Ez a bejegyzés a Tikk-Takk // Időkezelés hatékonyan c. kurzus 2. bejegyzése. Remélem, velem tartotok majd ezen a nagyon érdekes úton. KÍváncsi vagyok, ti hogyan haladtok a saját időbeosztásotokkal. Osszátok meg velem FB-n vagy Instán, és taggeljetek be rajta.