Jegyzetlap

határ a csillagos ég!

Hogyan kezdj bele a bullet journalba?

2018. május 04. 13:59 - Juhász Anita

my_post_5_1.jpg

A bullet journal egy elterjedt jelenség az írószermániások között, de sok olyan embert is elcsábított, akit nem érdekel az egész dekoráció, csak egy hatékony idő-projekt-életkezelési módszert szerettek volna. Egy kezdő bullet journal használó általában az Instagramot és a Pinterestet használja forrásként, esetleg csatlakozik egy-két külföldi vagy magyar bullet journal klubhoz. 

Ezek a felületek tényleg jók lehetnek az inspirációkhoz, de tény, a túl bonyolult, túl sokszínű, túl szép munkák bizony könnyen elvehetik egy kezdő kedvét. Gondolom ezt abból is, hogy az adott Facebook csoportokban ez a leggyakoribb bujóval kapcsolatos kérdés: hogyan kezdjek neki?

img_20180504_133927_089.jpg

Első lépésként meg kell határoznod, mire használod a bullet journalt: tervezőnek, munkához, magánélethez, személyes projektekhez, a mindennapi életed teendőihez. Válassz ki néhányat, vagy válaszd ki az összeset, de mindenképp legyen egy határozott elképzelésed. 

Ha ezek megvannak, az első bujódban használj indexet és havi tervezőt. Ez a két típusú oldal egy biztos támpontot ad a továbbiakban. Érdemes még vagy egy heti vagy pedig egy napi tervezőt is betervezni. Idővel aztán gyakorlat közben fogsz ráérezni a bullet journal ízére. Ha a te életedben fontosak a filmek, készíts a filmes oldalt, ha a gyerekeid programjait szeretnéd nyomon követni, legyen nekik külön helyük. Amint a régebbi posztok során is jól látható, én a havi tervező mellett hetit használok, illetve minden nap figyelem, mennyi lépést tettem meg. 

img_20180502_191653_437.jpg

Nem kell túlgondolni az egész bullet journalt. Ha nem akarsz dekorálni, nem muszáj, sok alkotónak a füzete inkább meditációs, alkotói tevékenységet takar, és a teendők csak másodlagosak benne. Az a jó, hogy nem kell mást használnod, mint egy füzetet és egy tollat. 

Már egyetlen egy tollal is tökéletes bujót alkothatsz meg, a lényeg, hogy téged szolgáljon. Persze sokan kedveljük a dekorációkat, amelyek segítenek fókuszálni, könnyebben átláthatóvá teszik az adott oldalt, inspirálnak minket, és egyszerűen jól esik ránézni. De egyáltalán nem kell túlzásba vinni, nem kell drága művészi eszközöket vásárolni.

Személy szerint én leginkább a Stabilo termékeit szeretem használni, és ez a poszt is nekik köszönhető. Úgy vélem, elég széleskörű készlettel rendelkeznek. Szövegkiemelők, vékonyabb vagy vastagabb színes tollak, ceruzák, tűfilcek bármilyen színben. Ráadásul szinte bármelyik sarki papírboltban megtalálhatóak a termékeik. 

img_20180504_135111_729.jpg

Amint a képeken látható, én leginkább színestollakkal, változatos betűtípusokkal és egy kis washi tape-el (dekorszalag) dobom fel a saját bujómat. Előfordul, hogy rajzolok néhány egyszerűbb alakzatot, virágokat, természeti jelenségeket vagy éppen geometriai alakzatokat. A lényeg, hogy füzet szolgáljon engem, és ne fordítva.

Remélem, hasznos volt ez a rövid bejegyzés a kezdő lépésekről. Neked mi okozta eddig a legnagyobb nehézséget? Írd meg kommentben!

lletve: elindítottam egy zárkörű FB-csoportot. Tanuljunk együtt nevűt! Ezt a csoportot azért hoztam létre, hogy segítsük és motiváljuk egymást a tanulásban. Itt nyugodtan lehet "nyavalyogni" a sok-sok tanulnivalóról, illetve annak nehézségéről. Lehet segítséget kérni egymástól, legyen szó matematikáról, bölcseletről vagy bármi egyébről. Ne féljetek kiadni magatokból a tanulás miatti stresszt és feszültséget sem. Remélem, minél többen csatlakoztok, mert szeretnék közelebb kerülni hozzátok és szeretném, ha kialakulna egy jó blogos közösség. Csatlakozz!

Kövess itt is!

instagram.pngface_book.png

komment

Készségek, amik jól jöhetnek #1

2018. április 03. 21:18 - Juhász Anita

A szövegírás

myguide.jpg

Sokan vagytok, akik pályaválasztás előtt álltok, ebből adódóan sok kérdést kapok arról, milyen irányba érdemes elindulni a mai világban. Ugyanakkor nem szeretek ezekre a kérdésekre választ adni, mert én nem ismerem ezeket a válaszokat, nem ismerem a kérdezőt, ráadásul a világunk gyorsan változik. A mai algoritmus holnapra már régi lesz. Úgy vélem, az a leghasznosabb, ha különböző készséggel vértezzük fel magunkat. Ebben a posztsorozatban olyan készségekről írok, amelyek még ma, de remélhetőleg pár év múlva is jól jönnek majd.

  • Szövegíró

A szövegírás határozottan nem egyenlő az írással. Egy szövegíró nem lehet író, míg nincs megfelelő érzelmi hozzáállása és víziója. Egy író pedig nem lehet szövegíró, míg meg nem tanulja, hogyan kell olyan témákról írni, amiket nem kedvel. Az egyik nagyon nem következik a másikból. De mit is csinál egy szövegíró? A szövegíró tartalmat gyárt. Mivel manapság elengedhetetlen az online jelenlét, a cégek kezdik (még mindig csak kezdik, lol) belátni, hogy sokkal egyszerűbb úgy vásárlókat szerezni, ha különböző posztokat osztanak meg a felületükön. Ebből adódóan közelebb kerülhetnek az olvasókhoz, elkötelezettebb vásárlói közösséget alakíthatnak ki, ráadásul a posztokkal megnyerhetik az olvasók bizalmát, mert professzionálisnak fognak tűnni az adott témában.

Szóval, ki a jó szövegíró? Képzeld el, hogy egy olyan témáról kell írnod, ami vagy nagyon távol áll tőled vagy nem kedveled, esetleg mindkettő. A példának okáért legyen ez most a kertészkedés. Bejön egy megbízás, hogy írj egy posztot a vegyszermentes kertészkedésről. A témában egyáltalán nem vagy jártas, de neked egy könnyen fogyasztható, szórakoztató, és mégis tanulságos posztot kell erről írnod. Miután utánanéztél a megfelelő információknak, a tudásodat és a benyomásaidat írott formába kell foglalnod, megfelelő címet kell választanod, és jó képeket kell keresned hozzá. A poszt akkor sikeres, ha egy profi és egy laikus kertész is talál benne valamilyen értéket saját maga számára.

Ez elsőre elég egyszerűnek tűnik, de azt hiszem, mindannyian ismerjük az idegesítően villogó kurzor jelenséget.

Mindezek mellett a jó szövegíró nem lehet túl rámenős, hiszen nem pr cikkeket kell írnia. Elengedhetetlen, hogy gyorsan és pontosan dolgozzon, értsen legalább angolul, mert nagyon sok minden csak külföldi forrásból érhető el. 

Mivel nem igazán tudok jó minőségű magyar nyelvű kurzust a szövegírásról, az ösvényt magunknak kell kitaposni. A legegyszerűbb, ha először saját magadnak építesz referenciát, mint például indítasz egy blogot. Ha már van egy olvasóközönséged, sokkal egyszerűbb lesz az állandó tartalomgyártás, mert egyfelől motivál, másfelől viszont tudni fogod, milyen irányba indulj tovább. Ha a blogos módszert nem érzed neked valónak, keress meg néhány embert, hogy szívesen írnál nekik posztokat referencia gyanánt, vagy pedig pályázz meg egy szövegírói munkakört.

Persze mindehhez elengedhetetlen, hogy bizonyos szinten tisztában legyél az írással. Az írás nagyon is tanulható, csupán rengeteg idő és gyakorlás kell hozzá. 

Ti mit gondoltok a szövegírásról, illetve ha járatosak vagytok egy kicsit benne, hogyan gyakoroltok? Ismertek esetleg jó minőségű, magyar nyelvű tartalmakat a szövegírásól? Írjátok meg kommentben!

lletve: elindítottam egy zárkörű FB-csoportot. Tanuljunk együtt nevűt! Ezt a csoportot azért hoztam létre, hogy segítsük és motiváljuk egymást a tanulásban. Itt nyugodtan lehet "nyavalyogni" a sok-sok tanulnivalóról, illetve annak nehézségéről. Lehet segítséget kérni egymástól, legyen szó matematikáról, bölcseletről vagy bármi egyébről. Ne féljetek kiadni magatokból a tanulás miatti stresszt és feszültséget sem. Remélem, minél többen csatlakoztok, mert szeretnék közelebb kerülni hozzátok és szeretném, ha kialakulna egy jó blogos közösség. Csatlakozz!

Kövess itt is!

instagram.pngface_book.png

komment

Hogyan legyünk kitartóak az online tanulás során?

2018. április 01. 12:15 - Juhász Anita

my_post_4.jpg

Az online tananyagok soha nem látott széles repertoárral rendelkeznek. Már nem csupán a különböző írott vagy videós leírások állnak rendelkezésünkre, de az online tanulós honlapok is a virágkorukat élik, ahol tényleg bármit megtanulhatunk egy kis odafigyeléssel és egy kis gyakorlással. (Az én ilyen személyes kedvenc oldalam a SkillShare.)

A magántanulás nem egyszerű folyamat, hiszen saját magunkon kívül nincsen senki, aki motiválna minket, ráadásul a legtöbb esetben nem valamilyen vizsgára kell tanulnunk, hanem azért, mert érdekel a téma. Ebből adódóan a lelkesedés néha sokkal nagyobb, mint maga a motiváció és a kitartás. Ebben a posztban ajánlanék néhány tippet arra, miként legyünk elég kitartóak az online tananyagokat illetően.

  • Motiváció: gondolj arra, mennyivel szegényebb lennél az adott tudás nélkül

Az egyik legerősebb motiváció, ha valamilyen témában hiányt fedezünk fel. E negatív töltet miatt egy időre szomorúság, elégedetlenség és szorongás lép fel bennünk, de utána rögtön az érzelmi skála másik oldalán találjuk magunkat, ezáltal nagyobb erőbedobással ülünk neki tanulni.

  • Jegyzetelj!

Ha azt hiszed, hogy az online tanulás elcsalható csak azzal, ha nézed/olvasod, tévedsz. (Kivételt csak a teljesen gyakorlati orientációjú tárgyak képeznek.) Ha a választott témádnak nyitsz egy füzetet/dokumentumot, időt fordítasz a jegyzetkészítésre, azzal nem csak maradandóbbá teszed a tudásod, de a későbbiekben is nagyon hasznos lehet, hiszen bármikor előveheted az általad már feldolgozott információkat.

  • Legyen részese az időbeosztásodnak!

Ha minden alkalommal ugyanabban az időben ülsz le tanulni, az agyad könnyen megszokja, hogy az adott időpont a tanulásé, ezáltal sokkal produktívabb lehetsz. Ráadásul a nem kötelező feladatokat az ember hajlamos halogatni, így ha nincs egy megszabott időpontod, a feladatot csak a végtelenségig fogod kitolni. 

  • Vegyél részt a közösségi életben, projektekben!

A legtöbb online képzéseket nyújtó felület lehetőséget kínál arra, hogy kapcsolatba lépj az oktatóval és más tanulókkal. Ebben a szekcióban megtárgyalhatod az átvett tananyagot, kérdéseket tehetsz fel, és bemutathatod a leckére készített projektedet. Úgy vélem, az ilyen párbeszédek során nagyon sokat lehet tanulni.

  • Egyszerre csak egy elméleti és egy gyakorlati képzést vállalj! 

Ha túl sok minden érdekel egyszerre, akkor is próbálj meg csak egy elméleti és egy gyakorlati képzést vállalni, mert ha túl sokat választasz, csak feleslegesen túlterheled magad, ráadásul a figyelmedet is több fele kell megosztanod.

Remélem, ezzel a néhány tippel segíteni tudtam. Nektek melyik a kedvenc online képzéseket nyújtó felületetek? Írjátok meg kommentben!

Illetve: elindítottam egy zárkörű FB-csoportot. Tanuljunk együtt nevűt! Ezt a csoportot azért hoztam létre, hogy segítsük és motiváljuk egymást a tanulásban. Itt nyugodtan lehet "nyavalyogni" a sok-sok tanulnivalóról, illetve annak nehézségéről. Lehet segítséget kérni egymástól, legyen szó matematikáról, bölcseletről vagy bármi egyébről. Ne féljetek kiadni magatokból a tanulás miatti stresszt és feszültséget sem. Remélem, minél többen csatlakoztok, mert szeretnék közelebb kerülni hozzátok és szeretném, ha kialakulna egy jó blogos közösség. Csatlakozz!

Kövess itt is!

instagram.pngface_book.png

komment

Érvelés egyenlő a manipulációval?

2018. március 30. 12:15 - Juhász Anita

my_post_3_1.jpg

Néhány hete, hogy kimozduljak a komfortzónámból, az értékesítésről olvastam könyvet. Mivel irtózom a rábeszéléstől, a rátukmálástól, valami kevésbé nyomulós könyvet választottam ki, de még ebben is találtam egy borzalmasan téves, ártalmas, erkölcstelen, ostoba, stb tézist: minden érvelés = manipuláció.

Ha nem éppen egy vonaton ülök a mondat olvasása közben, biztosan a sarokba hajítom a könyvet. Számomra fontos az erkölcs és az etika, próbálok e szerint élni, és ebben a posztban arról szeretnék értekezni, hogy ez az állítás miért káros. Az olyan világban, ahol Cambridge Analyticák világhatalmi szinten befolyásolhatják a politikát, ahol az álhír több viralitást generál, mint a valódi, ahol az infotainment átveszi a hatalmat, ott bizony az az állítás, hogy minden érvelés egyenlő a manipulációval, nagyon veszélyes.

Ha beütjük az "érvelés" szót a Google keresőbe, az első találat a kifejezés Wikipédia-oldalára vezet, ami így kezdődik: "Az érvelés egy verbális és társas cselekvés, amely kijelentések valamilyen elrendezésének segítségével erősíteni (vagy csökkenteni) kívánja egy vitatott nézet elfogadhatóságát a kommunikációs partner számára, akiről feltételezi, hogy osztozik az érvelővel bizonyos ész-alapú feltételek és szabályok elfogadásában." De ami ennél is fontosabb:

"Az érveléshez tartozó állítások két csoportra oszthatók. A konklúzió az érvelés bizonyítandó tétele, az az állítás, amelynek igazsága felől az érvelő meg akar győzni, az az állítás, amely az érvelés többi állításából következik. Az érveléshez tartozó többi állítás, a premisszák, az érvek hivatottak alátámasztani a konklúziót, ezek szolgáltatnak bizonyítékot, indokokat a konklúzióhoz, illetve ezek vonják maguk után a konklúziót. Az érvelések állításokból állnak, melyek információtartalommal rendelkező kijelentő mondatok, meghatározott igazságértékkel rendelkeznek."

Most pedig nézzük meg, mit ír a Wikipédia a manipulációról: "A manipulátor célja az, hogy az általa befolyásolt személy ne legyen tudatában valódi szándékainak, higgye azt, hogy szabadon dönt, miközben a befolyásoló előzetes tervét hajtja végre. A manipuláció során a manipulátor bár látszólag meghagyja a befolyásolt egyén személyes azonosságát és felelősségét, valójában, mivel saját céljainak rendeli alá, megfosztja autonómiájától és kooperációs képességétől."

És igen, ebben az esetben szándékosan a Wikipédiáról idéztem, mert itt egyszerűen, a megfelelő szavakat használva jellemzik az adott kifejezést, de ha felütnénk valamelyik logikai és kommunikációs tankönyvet, ott is pontosan ezt találnánk.

Az idézett leírások alapján készítettem egy kis táblázatot. Lássuk, pontosan miben tér el a két fogalom:

blog.jpg

Szóval a fentiek alapján könnyen azonosítható, hogy a minden érvelés = manipuláció állítás maga is manipuláció, nem pedig tény. Maga a könyv szövegkörnyezete is erre enged következtetni, hiszen semmilyen érvvel nem támasztották alá, egyszerűen csak kijelentették. Ha pedig meglessük a táblázat "állítások" oszlopát, pontosan azt látjuk, hogy a manipuláció során az állítások tényként kezelendőek.

A mai oktatási rendszernek nem célja, hogy megtanítsa az állítások és a manipuláció közti különbséget. Ez a tudatlanság aztán a politikában és vásárlás során nagyon kifizetődik, hiszen az érvelés és a manipuláció közötti határ teljesen elmosódik. Úgy vélem, ez nagyon erkölcstelen, és azt szeretném, ha mindenki próbálna sokkal tudatosabb lenni ebben a témában. Felsorolok most néhány gyors tippet, miként fedezhetjük fel, ha manipulálni próbálnak minket.

  • Tegyük fel magunknak a kérdést: a meggyőzéssel mi az adó célja? Ha erre a kérdésre nem tudunk rendes választ adni, minden bizonnyal manipuláció történik.
  • Hogyan épül fel az adó beszéde? Ha erőteljes igéket, jelzős szerkezeteket használ (imádni, utálni, nagyon király, stb) használ a tárgyat érintő mindenfajta bizonyíték nélkül, akkor manipuláció történik.
  • Ha azt vesszük észre, hogy az adó sokat beszél, de keveset mondd, akkor manipuláció történik.
  • Ha a beszéd meghallgatása után nem tudtuk meg, miért imádjuk/utáljuk a tárgyat, de valamiért mégis imádjuk/utáljuk, akkor manipuláció történik.

Ha érdekelne titeket további poszt a manipuláció leleplezéséről, szívesen írok róla, csak jelezzétek nekem kommentben! 

lletve: elindítottam egy zárkörű FB-csoportot. Tanuljunk együtt nevűt! Ezt a csoportot azért hoztam létre, hogy segítsük és motiváljuk egymást a tanulásban. Itt nyugodtan lehet "nyavalyogni" a sok-sok tanulnivalóról, illetve annak nehézségéről. Lehet segítséget kérni egymástól, legyen szó matematikáról, bölcseletről vagy bármi egyébről. Ne féljetek kiadni magatokból a tanulás miatti stresszt és feszültséget sem. Remélem, minél többen csatlakoztok, mert szeretnék közelebb kerülni hozzátok és szeretném, ha kialakulna egy jó blogos közösség. Csatlakozz!

Kövess itt is!

instagram.pngface_book.png

 

komment

Hogyan ne vásároljunk határidőnaplót?

2018. március 23. 14:35 - Juhász Anita

my_post_2_2.jpg

Külföldön már több mint egy éve tetőzik a naplóőrület, legyen az határidőnapló, bullet journal vagy filofax. Ebből adódóan újabb és újabb cégek tűnnek fel a piacon, akik a saját termékükkel a megváltást kínálják. Mivel jómagam is imádom az időbeosztással kapcsolatos dolgokat, és rengeteg ehhez kapcsolódó hirdetést látok Facebookon, amire kíváncsiságból rá is kattintok. 

Gondolom mondanom sem kell, tízből nyolc termék túlárazott és haszontalan. Sajnos a naplóőrültek képesek mindent felvásárolni, ezáltal a cégek gond nélkül emelik meg a termékeik árát. El tudom képzelni, kezdőként mennyire zavarba ejtő lehet a széles kínálat, ezért úgy gondoltam, írok egy negatív posztot arról, miket érdemes elkerülni, ha a megfelelő naplót keressük. Pozitív cikkek itt, itt, itt és itt találhatóak. 

  • Az árulkodó leírás

A piacon már nem elég egy egyszerű naplót legyártani. Innovatívnak, kreatívnak és sokoldalúnak kell lenni, különben a termék nem éri el az ingerküszöböt. A legtöbb ilyen termék azt ígéri, hogy a sajátos designnak köszönhetően a szétszórt emberből összeszedett lesz, a megcsúszott teendők könnyen újraütemezhetőek, miközben a napló fiatalos, modern és inspiráló hatású.

Az ilyen leírásokat hívják úgy, hogy komplett bullshit. Igen, egy sima határidőnaplónak tényleg a megfelelő időbeosztás megalkotása az egyetlen valódi preferenciája, de az innovációt ígérő termékeknek nem, mert azoknak mindig valami többet, gyorsabbat kell ígérnie és betartania.

Szóval milyennek kéne lennie egy innovatív napló leírásának? Először is határozza meg, kinek készült a termék. Diákoknak, családanyáknak, üzletembereknek? Minél szegmentáltabb a célközönség, annál biztosabb terméket tudnak a piacra dobni. A webshopban legyen a belsejéről fotó és leírás, a boltban legyen kibontva egy tesztpéldány, amit meg lehet fogdosni. Tartalmazzon információt a papír színéről, vastagságáról és fajtájáról, s az előlapról se feledkezzen meg.

  • Környezetvédelem

A környezetvédelem sajnos egyszerre egy jó és egyszerre egy rossz üzlet. Sok esetben nem akkreditált embléma jelzi a környezetkímélő előállítást, ami az egész terméket megkérdőjelezi. Ráadásul a környezetkímélő módszer nem garantálja az etikusságot, első ránézésre nem tudhatjuk, a cég hogyan kezeli az alkalmazottait. Tény, a naplók kényes témát jelentenek a papírgyártás szemszögéből, ebből adódóan több cég is azzal házal, hogy ők nem fából, hanem kőből készítik a saját termékeiket. Jól hangzik, nem igaz? Sajnos ez nincs így, az előállítás több káros anyagot tartalmaz, mint bármelyik sima napló. Ha számodra fontos a környezetvédelem és az etikusság, mélyedj el a témában, járj utána, mik az akkreditált logók, milyen módszerek vannak.

  • Túl sok a design

A kinézet nem elsődleges szempont. Persze mindenki szereti, ha szép holmik veszik őt körül, de ha valami már túl szép, az a hasznosság rovására megy. Ráadásul akadnak olyan naplók, amelynek a design-ja nem teszi lehetővé a napló rendeletésszerű használatát. Belógó formaelemek, apró sorok, oszlopok. Ha egy naplót túl szépnek találsz, gondolkodj el, érdemes-e egyáltalán befektetned.

Nagyjából ezek lennének a fő pontok, amiket érdemes elkerülni, ha nem szeretnél felesleges kiadást. Te melyik pontot tartod a legidegesítőbbnek? Írd meg kommentben!

Illetve: elindítottam egy zárkörű FB-csoportot. Tanuljunk együtt nevűt! Ezt a csoportot azért hoztam létre, hogy segítsük és motiváljuk egymást a tanulásban. Itt nyugodtan lehet "nyavalyogni" a sok-sok tanulnivalóról, illetve annak nehézségéről. Lehet segítséget kérni egymástól, legyen szó matematikáról, bölcseletről vagy bármi egyébről. Ne féljetek kiadni magatokból a tanulás miatti stresszt és feszültséget sem. Remélem, minél többen csatlakoztok, mert szeretnék közelebb kerülni hozzátok és szeretném, ha kialakulna egy jó blogos közösség. Csatlakozz!

Kövess itt is!

instagram.pngface_book.png

 

 

komment

Az egyik legütősebb tanulási technika!

2018. március 20. 12:15 - Juhász Anita

my_post_1_1.jpg

Még akkor is, ha csak a semmitmondó "használj szövegkiemelőt" tanulási tippeket olvasgatjuk, az ismétlés fontossága ott is szembejön. Ebben a posztban bemutatom, miként érdemes használni az ismétlésben rejlő lehetőséget. 

Mindannyian kerültünk már abba a helyzetbe, hogy nagyobb mennyiségű tananyagot gyorsan tanultunk meg. A cél az volt, hogy a dolgozat/vizsga meglegyen, és nem számított, ha másnapra mindent elfelejtünk. Vannak ilyen helyzetek, és úgy vélem, nem is kell minden vackot az örökkévalóságig őriznünk az agyunkban. Ugyanakkor vannak olyan dolgok, amik fontosak számunkra, amiket úgy szeretnénk megtanulni, hogy sokáig velünk legyenek. Erre a legjobb módszer a szakaszos ismétlés technikája.

A szakasos ismétlés a felejtési görbe és a szakaszos ismétlési hatáson alapul. Az ismétlési hatás lényege, hogy hamarabb visszaemlékszünk azokra a dolgokra, amelyeket hosszabb idő alatt, pár ismétlés segítségével tanultunk meg, mint azokra, amelyeket rövidebb idő alatt, de magasabb ismétlési számmal.

A technika az alábbi módon működik: van öt különböző "doboz". Az első dobozba azok a fogalmak kerülnek, amiket napi szinten át akarsz ismételni, a következő doboz a minden második nap kategóriája, a harmadiké a heti egyszer, a negyedik a minden második héten, az utolsó pedig a dolgozat/vizsga előtt. A fogalmakat aztán sorban pakolgatjuk át egyik dobozból a másikba, ám ha elfelejtetted az adott fogalmat, akkor automatikusan visszakerül az első dobozba, és nem számít, a folyamat melyik részén tartottál. 

Persze nem kötelező a fenti időintervallumokat alkalmazni, néha én is változtatok, mert például a szótanulás során a két napot kevésnek, az egy hetet meg soknak érzem. Ez a módszer használható analóg módon is, de én a kedvenc tanulókártyás szoftveremet szeretném nektek javasolni, ami eleve tartalmazza a szakaszos ismétlést is. 

Az Anki segítségével különböző tanulókártya-csomagokat hozhatsz létre, és a program a visszajelzéseid alapján segít neked rangsorolni a fogalmakat. Tudtad az adott fogalmat? Könnyen eszedbe jutott? Ha minden alkalommal végigmész a sorra kerülő dobozokon, sokkal eredményesebben sajátíthatod el a tanultakat. 

Illetve: elindítottam egy zárkörű FB-csoportot. Tanuljunk együtt nevűt! Ezt a csoportot azért hoztam létre, hogy segítsük és motiváljuk egymást a tanulásban. Itt nyugodtan lehet "nyavalyogni" a sok-sok tanulnivalóról, illetve annak nehézségéről. Lehet segítséget kérni egymástól, legyen szó matematikáról, bölcseletről vagy bármi egyébről. Ne féljetek kiadni magatokból a tanulás miatti stresszt és feszültséget sem. Remélem, minél többen csatlakoztok, mert szeretnék közelebb kerülni hozzátok és szeretném, ha kialakulna egy jó blogos közösség. Csatlakozz!

Kövess itt is!

instagram.pngface_book.png

komment

Nézz szembe a kamerával!

2018. március 06. 12:15 - Juhász Anita

my_post_6.jpg

Ebben a posztban újra online kurzusokat ajánlok nektek. A nyilvános beszédről és az online megnyilvánulásról lesz szó, hiszen mostanság mindenki megőrül a livestreamért, a YouTube videókért, ebből adódóan sokan szeretnének videós tartalmakat gyártani. Magam is így vagyok ezzel, ezért amikor különböző kurzusok után néztem, úgy gondoltam, megosztom veletek azokat a segítségeket, amik nekem sok újdonságot mondtak.

Skillshare egy nagyon király webhely, ahol több ezer kurzust érhetsz el és tanulhatsz meg. Van itt mindenféle: tech, kreatív, életstílus, amelyek garantálják a mindennapos fejlődést, a tanulást és a szórakozást egyaránt. Én nem tudom megunni! A Skillshare nem árul zsákbamacskát; az első hónapban ingyenes Prémium Tagságot biztosít minden új regisztrálónak.

Jazza kurzusát már máshol is ajánlottam, mert szerintem szuper tartalmakat gyárt. Jazza egy képzőművészetekkel és animációval foglalkozó YouTube-er, akinek már több mint 2,4 milló feliratkozója van. A kamera előtt viccesen és felszabadultan viselkedik, ezért bátran ajánlom az ő kurzusát, ha túl szeretnél lépni a kezdeti feszélyezettségen. 

Az OBS egy Open Brodcaster szoftver, amely segítségével livestream közben megoszthatod a nézőiddel a számítógéped képernyőjét, ezáltal prezentációkat vetíthetsz és tutorialokat mutathatsz be. Mindezeken kívül látványelemeket adhatsz hozzá a videódhoz. Ez a kurzus kitér még kamerával, mikrofonnal, világítással kapcsolatos tudnivalókra is.

Érezted már úgy magad, hogy beszéd közben elfogyott a levegőd? Mert én elég sokszor. Ez a kurzus gyakorlati tanácsokat ad, különböző légzéstechnikák segítségével elérheted, hogy a hangod erősebbnek hasson, ezáltal a mondanivalód is meggyőzőbb legyen.

Ha már leküzdötted a kezdeti zavartságot, beállítottad a technikát, és még rendesen lélegezni is tudsz, akkor nem maradt más hátra mint a megfelelő történetmesélés. Bloggerként és íróként pontosan tudom, hogy egy egyszerű tanulsággal rendelkező történetet is fel lehet építeni nagyon szépen, amely által az olvasó/néző nem csupán tudással gazdagodik, de esztétikai élménnyel is. Ebben a kurzusban a szóbeli történetmesélés rejtelmeibe vezet be minket az oktató. 

Illetve: elindítottam egy zárkörű FB-csoportot. Tanuljunk együtt nevűt.! Ezt a csoportot azért hoztam létre, hogy segítsük és motiváljuk egymást a tanulásban. Itt nyugodtan lehet "nyavalyogni" a sok-sok tanulnivalóról, illetve annak nehézségéről. Lehet segítséget kérni egymástól, legyen szó matematikáról, bölcseletről vagy bármi egyébről. Ne féljetek kiadni magatokból a tanulás miatti stresszt és feszültséget sem. Remélem, minél többen csatlakoztok, mert szeretnék közelebb kerülni hozzátok és szeretném, ha kialakulna egy jó blogos közösség. Csatlakozz!

Kövess itt is!

instagram.pngface_book.png

komment

A stressz napos oldala

2018. február 25. 12:15 - Juhász Anita

my_post_5.jpg

Még régebben teljesen véletlenül belefutottam egy stresszel kapcsolatos TED-előadásba, amit egy pszichológus, Kelly McGonigal tartott. Az előadás letaglózott, és tudtam, hogy el kell olvasnom McGonigal A stressz napos oldala című könyvét, hiszen egy meglepő tézist közöl: a stressz nem öl, nem pusztít és nem dönt nyomorba. A stresszről való negatív gondolkodás teszi azt.

Mindig is szkeptikus voltam a nevetséges pozitív gondolkodás elméletekkel kapcsolatban. Emberi tragédiákra (komoly betegség, terrorizmus, bántalmazás, stb) nem szabad azt mondani, hogy az illető azért kapta az adott borzalmat, mert a negatív gondolkodásával bevonzotta azt. Ez egyfelől tényleg nevetséges, másfelől komoly empátiahiányt feltételez. Ugyanakkor mint pánikbeteg, tisztában vagyok az elme és a gondolat erejével, ráadásul a placebo is bizonyított tudományos tény. Úgyhogy kellő fenntartással, de kíváncsian vettem kezembe a könyvet.

McGonigal tudós, ebből adódóan több különböző pszichológiai kutatást ismertet velünk, aminek én örültem, mivel nem csak légből kapott teóriákra épít, hanem valódi számok és kutatómunka vannak az elmélete mögött. A kiinduló problémát az alábbi tény jelentette: Azok az emberek, akik károsnak tartották az életükben jelen lévő stresszt, nagyobb eséllyel (43% százalék) haltak meg, mint azok az emberek, akik kevés stresszt éltek meg, de ami a legmeglepőbb; még azok is sokkal egészségesebben élnek, akik bár sok stresszt tapasztaltak az életükben, de azt nem fogták fel rossz dolognak. 

Az első néhány fejezet után nem folytattam a könyv olvasását, hanem saját magamon teszteltem az olvasottakat. Mi történik, ha egy kellően stresszes helyzet (állásinterjú) során nem rossz dolognak fogom fel a stresszt? Az volt életem első állásinterjúja, és bár próbáltam felkészülni, ez egy új helyzet volt a számomra. Be kellett mutatkoznom, el kellett mondanom, miért én vagyok a legjobb arra a pozícióra, aztán jött néhány szituációs gyakorlat, amely során csak a kreativitásomat és a hidegvéremet használhattam. Míg utaztam a metrón az állásinterjúra az alábbi mondatot mantráztam magamban: lehet, hogy magas a pulzusom és görcsben van a gyomrom, de az adrenalin és a stresszreakció segít abban, hogy én legyek a legkirályabb jelölt valaha."

És igen, megkaptam az állást, de ami a legérdekesebb: az egész stresszel járó interjút egy jó bulinak fogtam fel. Nem volt kellemetlen, a kihívás inkább épített, és utána meg akartam váltani a világot. Az állásinterjúra sikerült átállítanom a gondolkodásmódomat, és ezáltal a stresszt üzemanyagként használtam fel. Ettől fogva már nagy lelkesedéssel folytattam a könyv olvasását, amely a tudományos kísérletek ismertetése után gyakorlati feladatokat ad az olvasónak, amelyek segítségével könnyen átállítható a stresszel kapcsolatos gondolkodásmód.

Ti blokkoltatok már le stresszes helyzetben? Hogyan éltétek azt meg? Írjátok meg nekem kommentben! :)

Illetve: elindítottam egy zárkörű FB-csoportot. Tanuljunk együtt nevűt.! Ezt a csoportot azért hoztam létre, hogy segítsük és motiváljuk egymást a tanulásban. Itt nyugodtan lehet "nyavalyogni" a sok-sok tanulnivalóról, illetve annak nehézségéről. Lehet segítséget kérni egymástól, legyen szó matematikáról, bölcseletről vagy bármi egyébről. Ne féljetek kiadni magatokból a tanulás miatti stresszt és feszültséget sem. Remélem, minél többen csatlakoztok, mert szeretnék közelebb kerülni hozzátok és szeretném, ha kialakulna egy jó blogos közösség. Csatlakozz!

Kövess itt is!

instagram.pngface_book.png

komment

Boldog szülinapot, Jegyzetlap! Ajándék tanácsadás és live!

2018. február 24. 13:06 - Juhász Anita

1 éves a Jegyzetlap!

Hihetetlen, milyen gyorsan eltelt ez az első blogév. Sok-sok posztot készítettem nektek, sok kép került fel az Instagramra, és úgy vélem, sikeres első évet zárhatunk 

Szeretném megköszönni nektek a rengeteg segítséget és a támogatást. A Jegyzetlap folyamatos fejlődése nem jöhetett volna létre nélkületek, ezért úgy döntöttem, megleplek titeket egy kis aprósággal:

Az újonnan indult tanácsadói felület csomagjaiból választhattok egyet, de gyorsnak kell lennetek, mert az ajándék csupán az első három személynek jár.

Messengeren keresztül írjátok meg nekem, melyik csomagot szeretnétek választani, illetve minél részletesebben fejtsétek ki a problémátokat.

A különböző tanácsadói csomagokról itt olvashattok részletesebben.

Illetve: Ma 18:00-kor FB live-ot tartok a Jegyzetlap oldalán. Beszélni fogok arról, hogyan és miért alakult meg a Jegyzetlap, miként látom a blog jövőjét, és persze ti is kérdéseket tehettek fel nekem. Alig várom!

instagram.pngface_book.png

komment

Produktív szeretnék lenni..., de mégis szabotálom önmagam

2018. február 23. 12:15 - Juhász Anita

my_post_4.jpg

Az önszabotázs egy ravasz dolog. A legtöbb esetben észre sem vesszük, hogy tudatalatt ezt műveljük, s a mi hibánkat inkább más körülményre/emberre fogjuk. Éppen ezért nagyon fontos foglalkozni ezzel a jelenséggel, mert ebben az esetben mi vagyunk az ellenség.

De nézzük, hogyan definiálom az önszabotázst: Az önszabotázs nem az, amikor a focimeccsen öngólt rúgsz. Az önszabotázs az, amikor el sem mész a meccsre. Öngólt rúgni egy nagyon kellemetlen dolog, de a meccs maradék idejében még van esélyed felülírni a hibát egy kimagasló teljesítménnyel. Ha pedig el sem mész a meccsre, azt jelenti, hogy meg sem próbálod, inkább a kanapén ülve osztod az észt. 

Velem is előfordult már. Pontosan tudtam, hogy nekem szükségem van a könyvtár inspiráló légkörére, ha meg akarok írni egy dolgozatot. Ráadásul a szakszövegek és a források egy kéznyújtásnyira lennének csak tőlem, nem kellene mást tennem, mint elvonszolni magam a könyvtárig, és onnan már menne minden, mint a karikacsapás. Megtettem? Hát, nem. Helyette inkább otthon maradtam, és azon szenvedtem, hogy meg kéne írni azt a dolgozatot. Két nappal a határidő előtt végül rávettem magam, és lássanak csodát, mi történt? Néhány óra alatt könnyedén elkészültem a munkával. Nem volt semmi szenvedés, flow állapotba kerültem. 

Az író Dosztojevszkij szerint azért szabotáljuk magunkat, mert a tervezés állapotában lenni kényelmes, felemelő és izgalmas. Azt hiszem, igaza van. Mindannyian ismerjük azt a helyzetet, amikor valami szuper ötletünk támad, és leülünk megtervezni azt. Gondosan ügyelünk a kivitelezés minden formájára, s ebben az állapotban eluralkodik rajtunk az izgalmas várakozás. Mint gyermekkorunk szentestéin. A tervezés fázisa pszichológiai szempontból még a sikernél is jobb, hiszen a cél elérésével mindig van valami baj: vagy sokkal jobb, mint hittük vagy sokkal rosszabb, ráadásul ott van az a szorongás, amely nem tudja, mi legyen a következő siker utáni lépés.

Mit lehet hát tenni az önszabotázs ellen?

  • Tudatosság

Önmagunk állandó monitorozása elengedhetetlen az életben. Ha felismerjük, hogy önszabotázst hajtunk végre, már könnyebben tudjuk azt kezelni, úgyhogy a nulladik lépés ez lenne. 

  • Hozzunk létre védelmet

Az önszabotázs a maga módján segíteni akar nekünk, hiszen mint említettem, meg akar tartani egy kényelmes állapotban. Ebből adódóan a legjobb stratégia az, ha megteremtjük magunknak a produktivitás utáni saját kényelmünket. Hogy konkrétabb legyek: ha újra előfordulna velem egy dolgozatírós helyzet, megígérném magamnak, hogy a dolgozat befejezése után megjutalmazom saját magamat egy jógaórával, jó teával, kellemes beszélgetéssel, stb. Ezáltal az automatikusan dolgozó önszabotázs nem fogja megtapasztalni a produktivitás utáni ürességet, mert már átlendültem egy másik kellemes állapotba. 

  • Végezzük az adott dolgot társaságban

Társaságban alapjáraton még akarunk felelni, még akkor is, ha a barátainkkal vagyunk. Senki nem szeret haszontalannak, gyengének és szerencsétlennek tűnni. Szóval ha újra problémám adódna a dolgozatírással, csak meg kéne kérnem az egyik barátomat, hogy jöjjön el velem a könyvtárba, és dolgozzunk egymás mellett. Ez a módszer nem csak az önszabotázst hárítja el, de motivál is. 

Veletek is előfordult már, hogy szabotáltátok saját magatokat? Ha igen, milyen formában nyilvánult meg? Tudassátok velem a kommentmezőben :)

Illetve: elindítottam egy zárkörű FB-csoportot. Tanuljunk együtt nevűt.! Ezt a csoportot azért hoztam létre, hogy segítsük és motiváljuk egymást a tanulásban. Itt nyugodtan lehet "nyavalyogni" a sok-sok tanulnivalóról, illetve annak nehézségéről. Lehet segítséget kérni egymástól, legyen szó matematikáról, bölcseletről vagy bármi egyébről. Ne féljetek kiadni magatokból a tanulás miatti stresszt és feszültséget sem. Remélem, minél többen csatlakoztok, mert szeretnék közelebb kerülni hozzátok és szeretném, ha kialakulna egy jó blogos közösség. Csatlakozz!

Kövess itt is!

instagram.pngface_book.png

komment