Jegyzetlap

Tanuljunk zenével és Mozarttal

2017. március 15. - Juhász Anita

Múlt héten a vizulis memória volt a terítéken, erre a hétre pedig a virtuóz memória jut. Hogy ha beleolvasunk néhány tanulmányba, az derül ki, hogy a tanulás közbeni zenehallgatás valakinek hol elősegíti a produktivitást, valakit pedig éppen zavar benne. A barátaim nagy része esküszik rá, míg én ki nem állhatom, ha szól a zene tanulás közben. Szóval akkor mi az igazság? 

Nos, az igazság egyszerű, ugyanaz, mint amit már két poszt óta mondagatok: valaki számára a vizualizáció, valaki számára a zene, valaki számára pedig a mozgás válik be. Lássuk tehát a virtuóz memóriához kapcsolódó tesztet.

Feladat: Szerezz egy ritmusos dallamot az alábbi halandzsaszöveghez! Szabad hozzá énekelni, dobolni, fütyülni, stb. 
Tegelf malhni ejeve tukaru fu du phu 44 kelgh alafala du.

Feladat: Hallgasd meg az alábbi zenét, és a fenti halandzsaszöveget alkalmazd a dallamra.

Feladat: Most pedig jöjjön egy igazi nagyágyú. Nézzük, ezzel hogyan boldogultok. Hallgassátok meg kétszer egymás után a dalt, és próbáljatok annyi vegyjelet visszamondani, amennyit csak tudok! Hajrá! :D

Feladat: Hogy is volt az a fenti halandzsaszöveg? 
És nem, nem éri meg a válaszadás előtt visszagörgetni!

Szóval, eddig hogy érzitek magatokat a kis teszt alatt?  Abban az esetben, ha tökéletesen/kisebb eltérésekkel vissza tudtad mondani a halandzsaszöveget, akkor gratulálok, ez a te módszered! Ha nem, ne búsulj, a mechanikus módszer még ott van neked! Fontos kiemelnem, hogy nem magán a zenén van a hangsúly, hanem az által megszerzett információn. Tehát ha csak a zene maradt meg a fejedben, ez a módszer nem neked való.

Akkor hogyan érdemes zene segítségével tanulni?

Induljunk ki a Mozart-hatásból. Az az elterjedt tévhit kering, hogy Mozart zenéjének hallgatása okosabbá tesz, de ez pusztán félrevezető információ. Arról van szó, hogy két amerikai tudós - név szerint Rauscher és Shaw -, olyan vizsgálatot végeztek el, amely során diákokkal 10 percig hallgattatták Mozard d dúr szonáta két zongorára című darabját, majd egy térbeli logikát igénylő IQ tesztet végeztettek el. Az eredmények azt mutatták, hogy közvetlenül a zenehallgatás után a tesztet kitöltő diákok IQ hányadosa közel 10 ponttal magasabb lett. Itt azonban fontos kiemelni: a hatás csupán 15 percig tartott. 

Ebből a kutatásból tehát az következik, hogy bár okosabbak nem leszünk sem Mozarttól, sem más zenétől, de a tanulás mégis stimuláltabb állapotot érhetünk el. (Már ha nem vagy olyan szerencsétlen, hogy könnyen elmélyedsz a zenében, mint én.)

Milyen zene menjen a háttérben tanulás alatt?

  • Klasszikus zene/popslágerek szimfonikus változatai

A klasszikus zene az egyik legjobb módja a zenével tanulásnak, hiszen kellemes közérzetet nyújt, nem tereli el a figyelmedet, mégis ad egy jó kis művészi élményt. Összegyűjtöttem nektek a kedvenc koncentrálós klasszikus zenéimet.

  • Instrumentális

A legkülönfélébb dalszövegekből készült már szuper instrumentális változat, ami lehetővé teszi, hogy a kedvenc zenéidre tanulhass. Persze jó lenne, ha nem azon kapnád magad, hogy fél órája csak énekelsz, és a másodfokú egyenletekbe bizony bele sem szagoltál. 

  • Környezeti zajok

És a végére hagytam a számomra legkedvesebbeket, a környezeti zajokat. Bár legtöbbször pihenéshez hallgatom őket, de tanuláshoz is igazán inspirálóak tudnak lenni. Ehhez két webhelyt ajánlanék. Az ASoftMurmur-on leginkább természeti hatásokat keverhettek, míg az AmbientMixeren a lehető legkülönfélébb témákban találhatsz keverőcsatornákat. Az én személyes kedvencem a hollóhátas csatorna :3

Ti milyen zenét szerettek hallgatni tanulás közben? Válaszotokat írjátok meg kommentben! 

A bejegyzés trackback címe:

https://jegyzetlap.blog.hu/api/trackback/id/tr6812340743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.