Jegyzetlap

Mikor vagy a leghatékonyabb?

2017. június 26. - Juhász Anita

Állandóan rohanunk, megyünk A pontból B-be. A napjaink szigorúan szabályozottak, s néha mégis úgy érezzük, alig csináltunk valamit. Ennek leginkább a társadalmilag bevett szokás: a teljesítménykényszer az oka, aminek negatív hatásairól itt írtam. Mindezek mellett azonban sokszor előfordulhat, hogy néha tényleg szinte semmit nem csináltunk.

Adott a következő helyzet: nekiállsz tanulni, majd kis idő elteltével elterelődik a figyelmed a telefonodra, és hirtelen azt veszed észre, hogy a tutajkészítésről nézel tutorialt a YTY-on. És közben eltelt három óra. A figyelemzavar és a koncentrációhiány könnyen adódhat a rosszul ütemezett munkatervből is, és ez a poszt most erről fog szólni.

Bármennyire is ellene van ennek a ténynek a mai iskolai és munkarendszer, a tényen attól még tény marad: minden ember biológiai órája máshogyan működik. Személy szerint az alkotói tevékenységet (írás, blogolás) délelőtt szeretem végezni, míg a tanulást inkább estefele. Egyáltalán nem vagyok koránkelő ember, nyolckor alig bírok kikelni az ágyból, viszont az agyam éjszaka sokáig aktív. Szerintem ezzel sok ember így van, és a társadalmunk csak nagyon kis százaléka tud jól funkcionálni 9-12 és 13-17 óra között. 

Még akkor is, ha kötött munka/iskolaidővel rendelkezel, a maradék időddel érdemes okosan gazdálkodni. A koránkelő emberek számára ott vannak a hajnali órák, a későnkelőek pedig éjszakába nyúlóan dolgozhatrnak. Ha van rá lehetőséged, feltétlenül kedved szerint alakítsd az időbeosztásodat. Én nagyon hálás vagyok a Tanszékemnek, amiért késő délutánra (18:00) is hirdetnek meg kurzusokat, és nem erőltetik a reggelt.

Szóval ebből adódóan felvetődik a kérdés: mikor is vagyunk a leghatékonyabbak? Ehhez alapos önismeret szükséges, s ehhez szeretnék néhány indító lökést adni. A kérdések elsőre egyszerűnek tűnhetnek, de úgy vélem, a megfelelő önvizsgálathoz elengedhetetlenek.

  • Ha nem kell iskolába/munkába menni, mikor szeretsz leginkább felkelni és lefeküdni?
  • Ébredés után rögtön fitt vagy mentálisan? (Ezt leginkább matematikai műveletekkel tudod kideríteni, azaz a felébredés után oldd meg a következőt: 34-12+25= ?
  • Elálmosodsz/elpilledsz ebéd után?
  • Melyik alvási tartományba tartozol? Elegendő neked a 7 óra alvás vagy inkább 9 órára van szükséged?
  • Melyik az az időpont, amikor ötleteiddel meg akarod váltani a világot?
  • Melyik az az időpont, amikor a legtöbb eszement "hülyeség" jut az eszedbe?
  • Hogyan szeretsz feladatok oldani? Lineárisan, a feladat ideje szerint haladva vagy inkább a számodra szimpatikus részekkel kezded?

Ha nem tudod megválaszolni azonnal ezeket a kérdéseket, ne ess pánikba. A napjaid folyamán tarts magadnál egy papírt, és azokra írd fel az észrevételeidet a kérdésekkel kapcsolatban. Ha pl. reggel 6-kor kell kelned, és ezt érzed: "te jó ég, ez mennyire korán van" - ez a kijelentés már egy nagyon jó kiindulópont az alvásra vonatozó kérdésekre. Hajrá!

Ezen kívül ezen a linken keresztül letölthetsz egy munkafüzetet, ami nem csak a segítségedre lehet, de a kurzus folyamán nyomon követketed vele a válaszaidat. 

Ez a bejegyzés a Tikk-Takk // Időkezelés hatékonyan c. kurzus 0. induló bejegyzése. Remélem, velem tartotok majd ezen a nagyon érdekes úton. KÍváncsi vagyok, ti milyen válaszokkal szolgátok. Osszátok meg velem FB-n vagy Instán, és taggeljetek be rajta.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jegyzetlap.blog.hu/api/trackback/id/tr7612605317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.