Az olvasottság nem publikus.

Jegyzetlap

  • Tanulás, produktivitás
  • Bullet Journal
  • Beszélgetés
  • Blog
Humán vs. reál? Tényleg létezik ez az ellentét?

Humán vs. reál? Tényleg létezik ez az ellentét?

my_post_1.jpg

Manapság a humán tantárgy és a reál tantárgy valamiféle fekete-fehér ellentétként merül fel, mintha valami nagyon ellentétes dologról beszélnénk. Éppen ezért szeretném körbejárni ezt a témát, hiszen sokszor észreveszem, hogy a mérnökök és a bölcsészek egymásra dobálják a sarat. Tegyük fel tehát a kérdést: tényleg létezik ez az ellentét?

Igen és nem. A humán tantárgyak (,azaz a bölcselet) és a reál tantárgyak elszakadása a felvilágosodás során kezdődött meg. Ez volt az az időszak, amikor az értelmiség végleg leszámolt a katolikus egyház által sulykolt nevetséges babonákkal (- legalábbis próbált -). Denis Diderot és társai ekkor alkották meg az Enciklopédiát, ami mára teljesen felváltotta a Bibliát, és bár morális szempontból nem biztos, hogy jól jártunk, de a reál tudományok megalakulásával és előretörésével az ember kicsit közelebb került önmaga és a világ megismeréséhez.

Ha valaki felidézi a semmitmondó gimnáziumi tananyagot a fizika mint tudományterület megalakulásáról, eszébe jut, hogy a fizika a filozófiából alakult ki. A filozófusok voltak azok, akik először foglalkoztak azzal, hogyan keletkezhetett a világ, milyen erők uralkodnak a világban, egyáltalán, hogy miből áll a világ. Arisztotelész kategóriákat hozott létre az állatoknak és növényeknek, míg Püthagoraszt egyáltalán nem lehet matematikusnak hívni, mert ő egy matematikán alapuló filozófiai rendszert hozott létre. 

Mindezek ellenére sok reál tudományterülettel foglalkozó tudós megfeledkezik a bölcselettel kapcsolatos történelmi előzményekről. Tudtátok, hogy nagyon sokáig az egyetemeken a bölcselet egyfajta alapképzés volt, és csak utána léphettek tovább orvosnak, ügyvédnek, tudósnak? Persze mára ez a képzési forma egyáltalán nem állná meg a helyét, és eszemben sincs visszahozni ezt, csupán szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy régen ezek a dolgok egyek voltak.

A másik oldal sem jobb. A bölcsészek hajlamosak arra, hogy a magas lóról beszéljenek, és bezárkózzanak a saját elefántcsonttornyukba, illetve lenézzék azokat, akik nem látták/olvasták/ismerik/hallották az adott művet, mintha a 21. században lenne egy kánon, amit a művelt embernek abszolválnia kell. De a bölcsészek még arra is hajlamosak, hogy kivonják magukat a közös társadalmi szerepvállalásból, és mindenkiről megfeledkezve mélyedjenek bele saját maguk szórakoztatására az adott kutatási területbe.

Ebből a szempontból tehát nem lehet felállítani a humán vs. reál tárgyak ellentétpárját, hiszen mindkettőnek végül is egy lenne a célja: megismerni a világot és megismerni az embert - csupán különböző megközelítésből. S ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a humán és a reál tudományterület továbbosztható, és arról sem, hogy ezeknek akár különféle határterületei is lehetnek. Ha a határterületek működnek, akkor miről is beszélünk?

A másik oldalról nézve viszont: a világ folyamatosan változik, ezáltal mi is változunk. Az ókorban, de akár még a középkorban is, az emberek képesek voltak arra, hogy a teljes Illiászt memorizálják, majd felidézzék. Egyszerűen akkor arra volt programozva az agyuk, mert nem nagyon volt más lehetőség. A könyv és az írás nem tartozott a divatos, könnyen elérhető módszerek közé, s az írásbeliség csupán a könyvnyomtatás feltalálásával vívta ki a mára már elismert helyét. Jelenleg ott tartunk, hogy az írásbeliséget felváltja a digitalizáció és a robotika. 

Ezekből adódóan az ember agya is változik. Ahogyan régen képesek voltak több száz versszakot könnyen memorizálni, aztán komplex gondolatíveket papírra vetni, úgy alakultak ki, illetve váltak fontossá a különböző intelligenciatípusok. Jelenleg a tudomány 9 típust különböztet meg (nyelvi, logikai-matematikai, térbeli, kinesztetikus, interperszonális, intraperszonális, zenei, egzisztenciális, természeti). Nos, az egy nagyon jó kérdés, mi volt először: vajon először alakultak-e a ki a különböző tudományterületek, vagy először alakultak-e ki a különböző típusok. Ez tipikus tyúk-tojás példa; az egyik nélkül nincs a másik. 

Akár már maga a 9 típus (, és ki tudja, lehet, idővel több lesz) megléte vindikálhatja a humán vs. reál-kérdés helyességét, de ne feledkezzünk meg valamiről: a világ egyáltalán nem kétpólusú. Ha így lenne, az ellentét megléte igaz lenne, de csak egy gyermeknek szabad a világot fekete-fehérben látni. 

Ti mit gondoltok erről? Egyáltalán tetszenének nektek ilyen gondolatfolyamos bejegyzések, vagy vessem el? 

Image already added
komment tudomány tanulás humán reál Tanulás humán tantárgy reál tantárgy humán vs reál Tovább
Humán vs. reál? Tényleg létezik ez az ellentét? Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Őszre hangolódva: kurzusajánló Őszre hangolódva: kurzusajánló
  • Életem meghatározó változtatásai Életem meghatározó változtatásai
  • Angol nyelvtanulás önszorgalomból - 0. hét Angol nyelvtanulás önszorgalomból - 0. hét
  • Néhány online kurzus júliusra is! Néhány online kurzus júliusra is!
  • 2018 júliusi tervező 2018 júliusi tervező

A bejegyzés trackback címe:

https://jegyzetlap.blog.hu/api/trackback/id/tr113240639

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Facebook

Jegyzetlap

Ez a blog kipróbált módszertani segítséget nyújt mindazoknak, akik élvezetesebbé, játékosabbá és mégis hatékonnyá szeretnék tenni a tanulás folyamatát. Az itt található posztok nem fordítások, hanem az ismerőseim és az általam kipróbált módszerekről szólnak, figyelembe véve a magyar oktatási rendszer természetét.

Mindemellett kiemelt hangsúlyt fektetek a mentális és lelki betegségekre, mert úgy tapasztaltam, a magyarországi mentálhigiéniai állapot katasztrófális. Úgy vélem, erről ma igenis beszélni kell, ráadásul az elavult elhallgatós módszer begyűrűzik az iskolákba is, nagyon sok szorongó, lelkibeteg diákkal lehet találkozni. Tenni szeretnék valamit ez ellen!

Abban az esetben, ha kérdésed vagy felmerülő problémád lenne, kérlek írj egy emailt a jegyzetlapblog@gmail.com címre. 

Keresés

Instagram-doboz

@anita_happyproductivity

határ a csillagos ég!
süti beállítások módosítása
Dashboard