A mai magyar középiskolai rendszer nem arra van kitalálva, hogy életképes, kreatív és boldog felnőtteket képezzen. Helyette mindennapos a szorongás, az alá- és felérendeltség, az elavult tananyagok és oktatási módszerek, a diákok teljes mellőzése a párbeszédből, sőt magának a párbeszédnek a tagadása. Ez ellen sajnos nem tudok tenni, de talán segíthetek.
Ahhoz, hogy elviselhetőbbé tegyünk a középiskolai éveket, két módszer létezik:
1. módszer: Elengedni a számodra nem fontos tárgyakat
Én ezt tettem, és egyáltalán nem bántam meg. Reggel nyolctól délután háromig/négyig bent ülni az órákon, utána még további négy-öt-hat órát tanulni a következő napra/napokra, s ezt folytatni 4-6-8 éven keresztül. Ez egy igazi kínzásnak ér fel. Én abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy tudtam, mit szeretnék továbbtanulni az egyetemen, ezért aktívan ráálltam a törire és a magyarra. Annyira szerettem ezt a két tárgyat, hogy a szabadidőmet is szívesen áldoztam rá, saját szakállamra olvasgattam, művelődtem a témámban, ami aztán az egyetemen nagyon kifizetődő lett. Ebből adódóan nem foglalkoztam a számomra nem releváns tárgyakkal, csak annyi volt a célom, hogy legyen belőle valamilyen jegyem (általában minimális erőfeszítéssel megvolt a hármas).
Ez a módszer komoly felelősséggel jár. Ha megválasztottad az utad, már nagyon nehezen lehet mást választani, hiszen a tananyagok szinte egymásra épülnek, ráadásul el kell viselned azt a tényt, hogy csak közepes tanuló lehetsz a tanárok szemében, még akkor is, ha amúgy kimagaslóan okos vagy. És persze ott vannak a szülők, de ne felejtsd el, ez a te életed.
2. módszer: A Hermione Granger-módszer
Igenis lehet középiskolában színötösre teljesíteni. (A kérdés csak az, hogy megéri-e.) Ezt mint egyetemista mondom neked, hiszen itt egy vizsga olyan, mint az egész érettségi, és mondjuk egy félévben van nyolc-tíz vizsgád. Nem lehetetlen, de komoly odafigyelést, precizitást és pontosságot igényel.
A Hermione Granger-módszer azt takarja, hogy tudatosan, előre tanulva készülsz a tárgyakra. Megnézed a tankönyvben, hogy mekkora az adott téma, nagyjából mikorra érkeztek a végére, és ezt figyelembe véve foglalkozol velük. Ez leginkább a nem számolós tárgyaknál működik (töri, idegen nyelv, magyar, biosz, szaktantárgy). A számolós tárgyaknál pedig azt a módszert érdemes kialakítani, hogy minden nap megoldasz egy összetett példát, hogy a dolgozatra már automatikusan menjen.
Ezen kívül érdemes tömbökben gondolkodni. Általában például a töri és a magyar fedi egymást, illetve a szaktantárgyakat is érdemes párhuzamosan, egymás mellett tanulni.