Külföldön már több mint egy éve tetőzik a naplóőrület, legyen az határidőnapló, bullet journal vagy filofax. Ebből adódóan újabb és újabb cégek tűnnek fel a piacon, akik a saját termékükkel a megváltást kínálják. Mivel jómagam is imádom az időbeosztással kapcsolatos dolgokat, és rengeteg ehhez kapcsolódó hirdetést látok Facebookon, amire kíváncsiságból rá is kattintok.
Gondolom mondanom sem kell, tízből nyolc termék túlárazott és haszontalan. Sajnos a naplóőrültek képesek mindent felvásárolni, ezáltal a cégek gond nélkül emelik meg a termékeik árát. El tudom képzelni, kezdőként mennyire zavarba ejtő lehet a széles kínálat, ezért úgy gondoltam, írok egy negatív posztot arról, miket érdemes elkerülni, ha a megfelelő naplót keressük. Pozitív cikkek itt, itt, itt és itt találhatóak.
- Az árulkodó leírás
A piacon már nem elég egy egyszerű naplót legyártani. Innovatívnak, kreatívnak és sokoldalúnak kell lenni, különben a termék nem éri el az ingerküszöböt. A legtöbb ilyen termék azt ígéri, hogy a sajátos designnak köszönhetően a szétszórt emberből összeszedett lesz, a megcsúszott teendők könnyen újraütemezhetőek, miközben a napló fiatalos, modern és inspiráló hatású.
Az ilyen leírásokat hívják úgy, hogy komplett bullshit. Igen, egy sima határidőnaplónak tényleg a megfelelő időbeosztás megalkotása az egyetlen valódi preferenciája, de az innovációt ígérő termékeknek nem, mert azoknak mindig valami többet, gyorsabbat kell ígérnie és betartania.
Szóval milyennek kéne lennie egy innovatív napló leírásának? Először is határozza meg, kinek készült a termék. Diákoknak, családanyáknak, üzletembereknek? Minél szegmentáltabb a célközönség, annál biztosabb terméket tudnak a piacra dobni. A webshopban legyen a belsejéről fotó és leírás, a boltban legyen kibontva egy tesztpéldány, amit meg lehet fogdosni. Tartalmazzon információt a papír színéről, vastagságáról és fajtájáról, s az előlapról se feledkezzen meg.
- Környezetvédelem
A környezetvédelem sajnos egyszerre egy jó és egyszerre egy rossz üzlet. Sok esetben nem akkreditált embléma jelzi a környezetkímélő előállítást, ami az egész terméket megkérdőjelezi. Ráadásul a környezetkímélő módszer nem garantálja az etikusságot, első ránézésre nem tudhatjuk, a cég hogyan kezeli az alkalmazottait. Tény, a naplók kényes témát jelentenek a papírgyártás szemszögéből, ebből adódóan több cég is azzal házal, hogy ők nem fából, hanem kőből készítik a saját termékeiket. Jól hangzik, nem igaz? Sajnos ez nincs így, az előállítás több káros anyagot tartalmaz, mint bármelyik sima napló. Ha számodra fontos a környezetvédelem és az etikusság, mélyedj el a témában, járj utána, mik az akkreditált logók, milyen módszerek vannak.
- Túl sok a design
A kinézet nem elsődleges szempont. Persze mindenki szereti, ha szép holmik veszik őt körül, de ha valami már túl szép, az a hasznosság rovására megy. Ráadásul akadnak olyan naplók, amelynek a design-ja nem teszi lehetővé a napló rendeletésszerű használatát. Belógó formaelemek, apró sorok, oszlopok. Ha egy naplót túl szépnek találsz, gondolkodj el, érdemes-e egyáltalán befektetned.
Nagyjából ezek lennének a fő pontok, amiket érdemes elkerülni, ha nem szeretnél felesleges kiadást. Te melyik pontot tartod a legidegesítőbbnek? Írd meg kommentben!
Illetve: elindítottam egy zárkörű FB-csoportot. a Tanuljunk együtt nevűt! Ezt a csoportot azért hoztam létre, hogy segítsük és motiváljuk egymást a tanulásban. Itt nyugodtan lehet "nyavalyogni" a sok-sok tanulnivalóról, illetve annak nehézségéről. Lehet segítséget kérni egymástól, legyen szó matematikáról, bölcseletről vagy bármi egyébről. Ne féljetek kiadni magatokból a tanulás miatti stresszt és feszültséget sem. Remélem, minél többen csatlakoztok, mert szeretnék közelebb kerülni hozzátok és szeretném, ha kialakulna egy jó blogos közösség. Csatlakozz!
Kövess itt is!