Sokat gondolkodtam azon, vajon milyen módon kéne megírnom ezt a posztot. Nagyjából két módszer volt előttem: vagy nagy ködösítéseken keresztül fogalmazok meg valami nehezen megfogható, idealisztikus gondolatot vagy ismertetem a konkrét tényeket (eltekintve akár a negatív reklám fogalmától) és ezeket felhasználva vizsgálom meg a problémát. Az utóbbit választottam.
De mi is történt?
Viszkok Fruzsi a Rossmann együttműködésében piacra dobott egy Viszkok Fruzsi Naptár Bullet Journal nevű terméket. Fruzsi a kis- és fiatalkorúak körében népszerű, az influencer és vlogger életben sikeres, és a csatornáját elnézve több közös projektje is volt a Rossmannal, ráadásul aktív bullet journal használó. Ezekből adódóan nem volt nehéz összeadni a kettőt kettővel, és várható volt, hogy előbb utóbb a polcokra fog kerülni egy Fruzsi által fémjelezett határidőnapló. Sok külföldi sikeres blogger, vlogger járja be ezt az utat, és vannak köztük tényleg minőségi munkák is. (Legjobb magyar példa Farkas Via ingyenesen letölthető inspirációs naplója.) De itt nem egészen ez történt. Fruzsi nem egy saját ínyére és életszemléletére kialakított határidőnaplót vagy tervezőt (planner) hozott létre, hanem egy "bullet journal"-t. Pontosítok: egy előregyártott bullet journalt készített. Fruzsi az egyik bullet journalos Facebook-csoportban nyilvánosan megosztott egy termékről készült videót, ezért azt hiszem, nem kerülök bajba, ha ezt most linkelem, katt ide.
A bullet journal-boom
Mondanom sem kell, a csoportban többen hangot adtunk nemtetszésünknek. Ryder Caroll, a bullet journal atyja azért hozta létre ezt a módszert, mert ADD-vel küzdve (figyelemhiányos zavar) úgy érezte, nem tudja meghozni a fontos döntéseket az életében, legalább is nem úgy, ahogy ő szeretné. A módszer az individualitáson, a személyes célokon és a miérteken alapul. A bujo nem csak határidőnapló és tervező, hanem arra is képes, hogy mélyebb összefüggéseket is a felszínre hozza, hiszen egy komplex célt csak akkor lehet elérni, ha helyén kezeljük a saját motivációinkat és energiaforrásainkat. Mindehhez nem kell más, mint egy darab toll és egy füzet. Semmi több, színtiszta minimalizmus.
A bullet journal-jelenség aztán életre kell és továbbfejlődött. Ha most Facebookon, Pinteresten vagy Instagramon rákeresel a bullet journalra, leginkább egy fajta bujót találsz majd: a művészi jellegűt. Ezzel az égvilágon semmi baj nincsen. Én is igénylem azt, hogy bizonyos lapok esztétikai éményt nyújtsanak számomra mind elkészítésben, mind a használat során, hiszen nem csak inspirál, de az alkotás során flow-élménybe kerülök és kellemesen ellazul az agyam. Nem meglepő azonban, hogy csupán ezek a művészi jellegű füzetek terjedtek el a közösségi médiában, aminek csupán egyetlen egy oka van: maga a közösségi média. Ezek a felületek megkövetelik a tartalomgyártóktól, hogy esztétikailag kielégítő képeket töltsenek fel, és a befotózás ne félig árnyékos, elolvashatatlan írású eredmény legyen.
Ebből a részben felszínességből és a művészi vénából adódóan oda jutottunk, hogy elterjedt a kalligráfia és a doodle-rajzolás, olyan márkák kerültek be a köztudatba, akik elérhető áron árulnak jó minőségű művészeti termékeket, de a bullet journal-boom előtt nem voltak széles körben ismertek, csak az alkotók között.
A bullet journal azonban ennél jóval több
Vagy negatívan megfogalmazva: művészileg jóval kevesebb. A bullet journal nem alkotói folyamat. Aki ezzel tisztában van, és mégis úgy dönt, használ színes-szagos illusztrációkat és kiegészítő elemeket, annak szíve joga, és minden bizonnyal azért követi ezt a módszert, mert ez vált be számára mind lelkileg, mind mentálisan, mind produktivitás terén. Ez egy döntés, amit tiszteletben kell tartani. A probléma nem a művészi bujók megléte, hanem a művészi bujók monopolhelyzetbe jutása, azaz a közösségi médiában már csak a szépen dekorált bullet journalt ismerik el bullet journalnak. A Fruzsihoz hasonló nagy befolyásoló erővel rendelkezők esetében úgy vélem, felelősséget kell vállalni, főleg egy kis- vagy fiatalkorú esetében. A bullet journal egy személyre szabott megoldókulcs, ebből adódóan nem okozhat meglepetést az az állítás, hogy az előregyártott bullet journal egy oximoron.
Anno személy szerint én azért tértem át a bullet journal használatára, mert utáltam a behatároltság érzését. Az előregyártott lapok nem adtak elegendő szabadságot a terveim, a teendőim, a gondolataim és az érzéseim leírásához, mert mindig egy hideg sablont kellet követnem. Ezzel szemben a bujo flexibilis, semmilyen határt nem kell betartanom, bármit leírhatok benne bárhogyan. Úgy vélem, az előregyártott bullet journalnál a bullet journal lényege és lelke veszik el, és minősül vissza.
Az etikusság kérdése
Nem könnyű erről írnom, de muszáj. Lehet, nem tudtad, de a bullet journal egy levédett márkanév, azaz semmilyen offline vagy online nem forgalmazható a tulajdonjoggal rendelkező, Ryder Caroll beleegyezése nélkül, ami járulékköteles. A csoportban többen is próbáltunk utánajárni, vajon valaki fizetett-e a név használati jogáért, én még a Rossmann-nak is írtam emailt, ám eddig nem kaptunk választ. Annyi azonban tény, hogy Fruzsi csatornájáról eltűnt a termékmegjelenéssel kapcsolatos videó. A másik probléma a termékkel kapcsolatban, hogy az Pinteresten és Instagramon elterjedt layout és log változatokat tartalmaz, akár szinte teljesen másolva az ott található tartalmakat. Tény, hogy az ennyire virális jelenséget nagyon nehéz az eredeti alkotóhoz visszanyomozni, és ezért megengedett a közösségi médiában ezek reprodukálása a forrás megjelenése nélkül, azonban úgy vélem, egy piacra kerülő, azaz profitot termelő terméknél ez megengedhetetlen. Még ha jogilag kijátszható, etika szempontból nagyon nem oké más szellemi tulajdonával visszaélni.
További problémafelvetés: #nofilterbujo
Úgy vélem, tudatosabbnak kell lennünk a bullet journallal kapcsolatban, vagy legalább induljon meg egy párbeszéd a bujo lelki vonzatát illetően. A következőkben írni fogok arról, hogy a bullet journal miként segített kimászni a klinikai depressziómból, és az @anita_happyproductivity felületen posztolni fogok olyan oldalakat a saját bujómból, ami minden dekorációtól mentes, csak puszta hasznosságot szolgál. Mi, bullet journal használók felelősséggel tartozunk az új társaink iránt, akiket majd szétvet a frusztráció a da Vinci-féle alkotások láttán. A #nofilterbujo használatával megtalálhatjátok majd ezeket a képeket Instagramon, és szeretném, ha minél többen csatlakoznátok, hogy megmutassuk a bullet journal lelkét. Talán túl idealisztikusnak hangzik, de hajrá!
(u.i.: ebben a bejegyzésben nem támadom Fruzsi jellemét vagy az értékeit, csupán a terméket.)